poniedziałek, 7 października 2024

Ewangelia św. Rut


Fragment kazania z dn. 06.10.2024. z nabożeństwa Ewangelicznego Kościoła Reformowanego w Gdańsku

ÓSMY DZIEŃ, ÓSMA KSIĘGA

Księga Sedziów jest siódmą księgą w kanonie. Opisuje ona duchowy upadek Izraela oraz ocalenie, które Bóg przynosił wraz z sędziami. Jednak bardzo szybko - w kolejnym pokoleniu Izrael znów popadał w odstępstwo i to jeszcze większe niż poprzednio. Tak jak Adam i Ewa upadli siódmego dnia, tak siódma księga Biblii opisuje grzechy nowych Adamów i nowych Ew (ludu wybranego) doprowadzony do dojrzałości i Bożych sądów. 

Jak kończy się ta księga? W 21:25 otrzymujemy streszczenie głównego problemu Izraela: „W owych dniach nie było króla w Izraelu, każdy czynił to, co słuszne w jego własnych oczach”.

Nie jest to bynajmniej pochwała. Przeciwnie. To podsumowanie moralnego upadku Izraela. I to właśnie w tym okresie duchowego chaosu, niemoralności, okrucieństwa i bałwochwalstwa przychodzi zbawienie Boże. Z tego ciemnego siódmego dnia wyłania się jasno światło, ósmy dzień, ósma księga. Oczywiście, „8” w Biblii to liczba nowego stworzenia. Ósmego dnia Bóg nakazał obrzezanie, symbol końca starego i początku nowego, co było symbolizowane w odcięciu ciała. Dziecko przeżywało stary tydzień stworzenia, zaś ósmego dnia było włączane do wspólnoty nowej ludzkości, czyli Izraela (por.3 Mj 23:34-39; 4 Mj 29:32-35).

Osiem to liczba nowego narodzenia, nowego tygodnia i nowego początku. Ósmy dzień to dzień zmartwychwstania. To pierwszy dzień nowego tygodnia, kiedy Bóg wskrzesza Jezusa. Jezus swoim zmartwychwstaniem ósmego dnia, a więc pierwszego dnia nowego tygodnia – zainaugurował nowy porządek świata.

Jezus nie tylko powstaje z grobu ósmego dnia, ale i spotyka się ze swoimi uczniami zawsze pierwszego dnia po szabacie, a więc ósmego dnia.. Tomasza nie ma z nimi, gdy Jezus ukazuje się pierwszy raz ósmego dnia. Oczywiście Jezus mógł ukazać się Tomaszowi w poniedziałek, wtorek lub środę, ale zamiast tego postanowił uczynić to następnego pierwszego dnia tygodnia, ósmego dnia.

 W ten sposób nasz Pan dał swoim uczniom pewien wzór, który mieli naśladować w spotkaniu ze zmartwychwstałym Chrystusem pierwszego dnia tygodnia na nabożeństwie Jego uczniów. Gdy gromadzimy się na nabożeństwie –  naśladujemy ten sam schemat spotkania Chrystusa z uczniami, który widzimy w Ewangelii.

KSIĘGA RUT JAKO NOWE STWORZENIE

Ten schemat ósmego dnia daje nam wgląd w to, co dzieje się w Księdze Rut. Księga Rut jest ósma w kanonie. Sygnalizuje nowy początek. Naród Izraela upadł pod rządami sędziów i pogrążył się w najgłębszym dole bałwochwalstwa. Nawet kapłani są moralnie zepsuci. Ale Bóg zamierza stworzyć nowy Izrael, nowe stworzenie. I zamierza dokonać tego nowego dzieła poprzez Rut, Noemi, a zwłaszcza Boaza, który jest typem Chrystusa.

Kiedy porównamy zakończenie Księgi Sędziów z zakończeniem Księgi Rut, zobaczymy kontrast. Księga Sędziów kończy się oświadczeniem, że nie było króla w Izraelu, podczas gdy ostatnie słowo w Księdze Rut to prostu imię, Dawid.

Oto Dobra Nowina w obliczu złych wieści z Księgi Sędziów. Bóg rozwiązał problem opisany w Księdze Sędziów, a rozwiązaniem jest ten człowiek – Dawid, który jest typem i zapowiedzią większego Króla.

EWANGELIA WEDŁUG KSIĘGI RUT

Księga Rut pokazuje światu dokładnie to, czego dzisiejszy świat potrzebuje. W tej księdze sytuacja Noemi i Rut jest symbolem sytuacji Izraela. Gdzie są Noemi i Rut na początku księgi? Są bez króla; są bez męża; są opuszczone, bez środków do życia, pogrążone w rozpaczy i zdesperowane. Gdzie są pod koniec księgi? Są spełnione, zaopiekowane, chronione i kochane.

Historia Rut jest dowodem na to, że Bóg nie porzuci swojej Oblubienicy, ale zapewni jej wszystko czego potrzebuje. Bóg daje nam większego Boaza i większego Dawida, większego Krewnego-Odkupiciela i większego Króla.

Sytuacja dzisiejszego świata, nasza sytuacja jest podobna do sytuacji Izraela/Noemi/Rut. Świat jest zgubiony, bez prawdziwego króla i bez nadziei. Czego potrzebuje świat? Większego Boaza, większego Dawida. Świat potrzebuje Króla Jezusa. Świat potrzebuje krewnego-odkupiciela, kogoś, kto może zrobić dla nas to, czego nie możemy zrobić sami dla siebie, kto zapewni nam przetrwanie pośród trudów, ochroni nas i zatroszczy się o nas.

Księga Rut jest Ewangelią w miniaturze.