środa, 1 kwietnia 2020

Podaj Dalej, Time's Up Party, Dżem dobry

Niektórzy z was wiedzą, że jestem miłośnikiem sportu (żużel, piłka nożna, NBA), muzyki, książek oraz gier planszowych. Dziś recenzja trzech z nich Wydawnictwa Rebel

PODAJ DALEJ

Jest to bardziej niż gra od 4-8 graczy. Można ją w skrócie opisać jako głuchy telefon w rysowaniu. Polega ona na tym, że gracze będąc wyposażeni w szkicowniki i markery rysują na kartce wylosowane hasło ze stosu kart. Każdy gracz
 kartkę i rysuje własne hasło. Nie jest wymagana umiejętność rysowania, choć to na pewno pomaga. Przede wszystkim chodzi o to, by gracz po nas odgadł hasło, które narysujemy.. 

Szkicownik przekazujemy kolejnej osobie, która patrząc na nasze hasło musi je narysować i przekazać kolejnemu graczowi. Szkicowniki krążą wokół wszystkich graczy. Gdy nasz szkicownik wróci do nas - czytamy hasła. Zwykle jest przy tym dużo śmiechu i zabawnych skojarzeń. Hasła są o różnej skali trudności. Dla młodszych graczy można wydzielić łatwiejsze słowa do odgadnięcia. Dla starszych graczy hasła można np. łączyć z dwóch kart. Wszystko zależy od tego, z kim gramy i czy gracze mają pouczcie humoru. 

Szkicowniki bardzo ułatwiają rozgrywkę. Po każdej rundzie możemy bowiem zmazać ściereczkami w zestawach dotychczasowe hasła i zacząć nową. W zasadzie grę można przeprowadzić na zwykłej kartce papieru, jednak zestaw w grze nadaje grze tempo (jest klepsydra), estetykę i ułatwia zabawę. 

Gra na pewno nie nudzi. Świetnie sprawdza się na imprezach. Ma ona raczej charakter integracji towarzyskiej. Ma dużą regrywalność. Haseł jest bardzo dużo, więc rzadko kiedy wrócimy do tych samych słów. Myślę, że spodoba się wszystkim grającym w nią, choć w różnym stopniu. Dobrze spełnia rolę lodołamacza na imprezach. Zasady są proste, więc grać może każdy. 
Całość rozgrywki trwa 25-30 minut. Limit 8 graczy można obejść np. łącząc ze sobą dwa egzemplarze gry. Gra zdobyła wiele nagród i wyróżnień. Polecam! 

W ZESTAWIE:

Liczba graczy: 4 - 8 osób 
Wiek: od 12 lat 
Czas gry: ok. 30 minut 
Waga: ok. 1.000 kg 
Zawartość pudełka: 
-  karty zawierające ponad 1700 słów 
- 8 "zmazywalnych" zeszytów 
- 8 pisaków 
- 8 szmatek do wymazywania klepsydra
Wydawca: Rebel. Grę można nabyć TUTAJ.



TIMES UP PARTY

Times Up Party to kolejna odsłona wielkiego hitu imprezowego Times Up! Gra składa się z trzech tur (jak w klasycznej wersji). Mamy talię kart, która zawiera hasła do odgadnięcia dla uczestniczących drużyn. Każda drużyna wyznacza kolejno jednego gracza, aby był "narratorem" i naprowadzał pozostałą część zawodników na hasło widoczne na karcie. W pierwszej rundzie musimy opowiedzieć swojej drużynie o znanej postaci (prawdziwej lub fikcyjnej), której imię i nazwisko zapisane jest na karcie. Są to więc hasła dotyczące popkultury, postaci ze świata polityki, filmu, kultury, postacie z książek, baśni, artyści itp. Są też tytuły filmów, książek itp.

W pierwszej rundzie możemy używać dowolnych słów. Mamy na to 30 sekund! Oczywiście jeśli graczom uda się odgadnąć wcześniej hasło, narrator próbuje naprowadzić na kolejne hasło lub je odłożyć i przejść do kolejnego. Czas i prędkość są tu kluczowe. W rundzie drugiej tasujemy wszystkie karty z już odgadniętymi postaciami, i jeszcze raz o nich opowiadamy, ale tym razem można użyć tylko jednego słowa. Kolejna różnica polega na tym, że odgadujący ma tylko jedną próbę. W trzeciej rundzie również mamy jedną próbę, ale tym razem możemy hasła wyłącznie pokazywać, jak w kalamburach. 

Drużyna, która po trzech rundach ma najwięcej punktów, a więc odgadniętych haseł - zwycięża! Bardzo proste zasady, a przy tym wiele śmiechu i emocji! Jest to jedna z moich ulubionych gier imprezowych. Sprawdza się w każdym towarzystwie i przy różnej ilości osób. Gramy w nią z naszymi nastoletnimi dziećmi oraz z dorosłymi przyjaciółmi. Świetny pomysł na spotkania rodzinne, towarzyskie, wyjazdowe. 

Time's Up! - Party otrzymała prestiżowe wyróżnienie Mensa Selcet, przyznawane wybitnym grom planszowym wyróżniającym się estetyką wykonania, orginalnością mechaniki i wartościami intelektualnymi. 

Zawartość pudełka:
- 440 haseł zapisanych na 220 kartach
- woreczek 
- klepsydra 
- notes do zapisywania wyników UWAGA, nowa edycja! 

Liczba graczy: 4 - 12 osób 
Wiek: od 12 lat 
Czas gry: ok. 45 minut 
Waga: ok. 0.500 kg

Wydawca: Rebel. Grę można zamówić TUTAJ.


DŻEM DOBRY

Dżem dobry to kooperacyjna gra słowna od 10 lat. Liczy się więc tutaj umiejętność współpracy, ale również kreatywność i wnikliwość. Na początku gry, każdy gracz otrzymuje karty z literami, z których będzie musiał utworzyć jakieś niewidoczne dla innych graczy słowo. Najlepiej, żeby każde miało jednakową długość (np. pięcioliterowe). Karty tworzące słowo przekazujemy osobie po naszej prawej stronie w taki sposób, aby nie poznała ich zawartości. Otrzymane karty tasujemy i układamy je pojedynczo przed sobą rewersem ku górze. Naszym zadaniem będzie odgadnąć, jakie litery leżą przed nami i jakie słowo możemy z nich ułożyć. 


Pozostałe karty tasujemy i odkładamy na bok. Na środku stołu umieszczamy jokera, kolorowe, ponumerowane żetony i odpowiednią kartę kwiatka, a znajdujące się na nim czerwone i zielone pola zakrywamy żetonami podpowiedzi. Gra polega na podpowiadaniu sobie nawzajem, jakie mamy litery poprzez tworzenie słów z widocznych liter. Każdy gracz widzi ich 5, ale w tworzonych słowach mogą się one powtarzać. Jeśli chcemy stworzyć słowo, do którego brakuje nam jednej litery, korzystamy z jokera. Gracze omawiają między sobą podpowiedzi. Mogą na przykład powiedzieć, że ich słowo ma 5 liter i pomoże 2 osobom. Nie sugerujemy, jakie to słowo i do jakiej kategorii należy.


Celem gry jest odgadnięcie wszystkich swoich liter (których nie widzimy, lecz widzą je inni gracze, którzy mają nas naprowadzać na nasze litery), a następnie ułożeniu z nich słowa, które wymyślił zawodnik siedzący po naszej prawej lub lewej stronie. 


Nie chcę opisywać tu samej mechaniki i detali rozgrywki. Wydaje się one nieco zagmatwane, lecz po przeczytaniu instrukcji i jednej rozgrywce okaże się, że zasady są bardzo łatwe do nauczenia. Dżem dobry jest dobrą grą słowną i swobodnie mogą po nią sięgnąć miłośnicy Scrabble. Rozgrywka jest ciekawsza przy większej ilości graczy. Gra dobrze się sprawdzi jako gra dla rodziny. Wymaga nieco główkowania, dlatego nie polecam je młodszym dzieciom. Na pewno można dzięki niej wciągnąć do zabawy starszych członków rodziny (nawet dziadka i babcię). 


W grze gracze współpracują, a nie rywalizują, co może zachęcić do zabawy osoby oporne wobec rywalizacji w planszówkach. Gra wymaga dedukcji, analizy. Na plus działa estetyka wykonania, niedługi czas rozgrywki, szeroki wachlarz wiekowy. Polecam! 


Autor gry: Ondra Skoupý 

Ilustracje: Lukáš Vodička, Dávid Jablonovský, František Sedláček, Michaela Zaoralová 
Liczba graczy: 2-6 
Czas gry: 45 min. Wiek: 10+ 
Wydawnictwo: Rebel. Grę można nabyć TUTAJ.

Zawartość pudełka: karty liter, kwiatków i jokera, stojaki na karty, żetony polskich znaków, żetony z numerami od 1 do 8, notes, żetony podpowiedzi oraz zestaw ołówków i temperówka.