środa, 1 kwietnia 2020

Gimatriks, Lombard - życie pod zastaw, Ucieczka z lochu

Niektórzy z was wiedzą, że jestem miłośnikiem sportu (żużel, piłka nożna, NBA), muzyki, książek oraz gier planszowych. Dziś recenzja trzech z nich Wydawnictwa Alexander.

GIMATRIKS

Gimatrix to słowno-liczbowa gra Wydawnictwa Alexander dla 1-6 uczestników w wieku od 12 lat. W elegancko i estetycznie zrobionym pudełku mamy dwa worki, w których znajdują się  plastikowe kafelki. W jednym mamy niebieskie znaki zapytania, w drugim zaś litery oraz cyfry. Mamy również klepsydrę, która będzie odmierzała czas. 

Rozgrywka polega na układaniu równać. Wygląda ona w ten sposób, że każdy gracz losuje 9 cyfr, 16 liter oraz bierze jeden znak równości. Pod literami znajdują się małe liczby oznaczające ich wartość punktową. Gracze po kolei układają równania słowno-literowe. Np. układając słowo ŁYK kładę 3 litery, których łączna wartość wynosi 450 (30+400+20). Chcą jednak je wyłożyć muszę znaleźć wśród moich 9 cyfr klocki o wartości 4,5 oraz 0. Słowo oraz cyfry przedzielam znakiem równości. Kolejny gracz dokłada słowo i liczbę przecinając dotychczasowe lub dokładając w poziomym rzędzie. Układamy więc krzyżówkę przypominającą grę Scrabble. Gimatrix jednak bazuje nie nie tylko na słowach, lecz również równaniach, co oznacza, że wnosi również elementy gry Rummikub. Łączymy język polski z matematyką, co stanowi o edukacyjnym walorze gry i  podnosi jej poziom trudności (w porównaniu do Scrabble). 

Gracze więc muszą zarówno głowić się nad słowami, ale i nad poprawnym wynikiem dodawania ich wartości. Bardzo ciekawe rozwiązanie wykorzystujące sprawdzony pomysł krzyżówki w grach planszowych. Gra na pewno rozwija kreatywność i myślenie strategiczne. 

Zawartość opakowania:

Kostki z literami – 144 szt., 

kostki z cyframi – 72 szt., 
kostki „znak równości” – 36 szt., 
Woreczek na literki – 1 szt., 
Woreczek na cyferki – 1 szt., 
Klepsydra – 1 szt., 
Notes – 1 szt., instrukcja
Wydawca: Alexander. Grę można zamówić TUTAJ.


LOMBARD. ŻYCIE POD ZASTAW

Tytuł gry nawiązuje do serialu emitowanego w telewizji. Każdy gracz prowadzi swój Lombard, jednak z różnymi rzeczami. Np. jest sklep dla prawdziwego mężczyzny, świat pani domu, sport i motoryzacja, uroda... Oznacza to, że każdy specjalizuje się w czymś inny, 

Gramy o gotówkę. Na początku każdy otrzymuje jej równą ilość (pieniądze wyglądają jak prawdziwe). Kto zarobi jej najwięcej - wygrywa grę. W grze może uczestniczyć 2-6 graczy w wieku od 12 lat. 

Gra przypomina nieco grę w Monopol. Są kostki, poruszanie się po planszy, decyzje do podjęcia, kupno, sprzedaż itp. Jednak sama mechanika jest inna. Tutaj mamy dwa tory, ograniczony czas rozgrywki, kostka wpływająca na cenę z karty, podwojenie kwoty sprzedaży danej kategorii. Aby zarobić jak najwięcej gracze muszą zdobywać przedmioty po jak najniższym koszcie i sprzedawać z jak największym zyskiem. Oczywiście możliwe jest także bankructwo. Potrzebne są więc przemyślane decyzje, niekiedy cierpliwość i zdroworozsądkowa ocena możliwości. 

Gra rozwija myślenie strategiczne pomocne w dokonywaniu przedsiębiorczych kroków, decyzji potrzebnych nie tylko w handlu. Mamy element losowości w postaci kostek. Gra jest reklamowana w TV, co wpływa na jej popularność i rozpoznawalność. Polecam ją podczas rodzinnych wieczorów dla rodzin z nastoletnimi dziećmi. 

Zawartość pudełka:
- Tekturowe pionki - 6 szt. 
- Podstawki pod pionki - 6 szt.
- Plastikowy pionek - 1 sz.
- Plansza - 1 szt. 
- Karty - 165 szt.
- Banknoty - 250 szt.
- Czeki - 63 st. 
- Notes - 1 szt.
- Czerwona kostka sprzedaży - 1 szt.
- Zielona kostka kupna - 1 szt. 
- Biała kostka ruchu - 1 szt.
- Instrukcja
Wydawca: Alexander. Grę można zamówić TUTAJ.



UCIECZKA Z LOCHU

Ucieczka z lochu to gra, w której przechodzimy przez labirynt złożony z wielu drzwi o różnych kolorach. W grze może uczestniczyć 2-4 osób od 8 lat. W grze wcielamy się w rolę rycerzy, których stawiamy naprzeciwko siebie po obu stronach labiryntu ścieżek i drzwi. Na środek stołu kładziemy układ 5x8 drzwi jeśli gramy w 2 osoby lub układ 6x6 drzwi jeśli gramy w 3-4 osoby. Każdy gracz ma na ręku 4 karty akcji, a naszym celem jest dotarcie do przeciwnego końca labiryntu używając dostępnych kart. W naszej ruchu najpierw zagrywamy, wykonujemy akcję, którą opisuje, następnie dobieramy nową kartę i ew. wykonujemy ruch naszym śmiałkiem. Akcje na kartach, które zagrywamy nie muszą dotyczyć najbliższego rzędu kart. 

I tak mamy np. klucz, który otwiera odpowiednie drzwi (kościany klucz otwiera wszystkie). Mamy piłę, która przecina pręty w kracie. Mamy siatkę, która spowalnia ruchy. Mamy kłódkę, którą możemy zablokować przejście przeciwnikowi. Możemy więc zagrywać karty, którymi ułatwiamy sobie wędrówkę lub karty, które ograniczają ruchy przeciwników. Poruszamy się do przodu lub w bok (wyjątkiem jest karta sekretnego przejścia, która umożliwia ruch na ukos). 

Sama rozgrywka jest dynamiczna i szybka. Ilustracje wprowadzają nastrój lochów i zamków, w których się poruszamy. Musimy dobrze planować nasze ruchy i strategię ucieczki. Gra jest szybka, dynamiczna, rozwija logiczne myślenie. Mogę ją śmiało polecić rodzinom z dziećmi nawet od 7 lat. 

Informacje:
Wiek graczy od: 8 lat 
Liczba graczy: 2-4 
Liczba elementów: 108 
Wymiary opakowania: 19/19,5/5,5 
Waga opakowania: 0,37 kg 
Wydawca: Alexander. Grę można zamówić TUTAJ.