Interpretując poszczególne części Pisma oczywiście musimy wziąć pod uwagę historyczne uwarunkowania, zasady gramatyki, język, rodzaje literackie itd. Peter J. Leithart dodaje jednak, że jeśli nie będą nas one prowadziły do typologii – nie będzie to chrześcijańska interpretacja. Czym jest typologia?
- pomaga dostrzegać w jaki sposób Chrystus jest obecny w ST
- pomaga dostrzec samą strukturę ST
Dr James Jordan i dr Peter Leithart wyodrębnili następującą strukturę powtarzającą się poprzez całe Pismo Św.:
1. Stworzenie
2. Upadek
3. Sąd
4. Odnowienie.
1. Bóg stwarza świat (1 Mj 1-2),
2. Adam grzeszy i spada na niego sąd.
3. Adam jest wygnany z Ogrodu (1 Mj 3). Grzech narasta i zło pęcznieje (1 Mj 4-5). Nadchodzi Boży sąd, którym jest potop (1 Mj 6-8).
4. Przychodzie jednak również ocalenie i nowe stworzenie z „nowego Adama”: Noego.
Powyższy wzorzec powtarza się w całej Biblii, zarówno w całych księgach, jak i małych sekcjach tekstu.
James Jordan zauważa, że Bóg w Biblii opowiada historię za pomocą symboli. Symbolami są gwiazdy, słońce, zwierzęta, kobieta, mężczyzna, małżeństwo, woda, góry, ogień, ziemia itd. Peter Leithart napisał, że Stary Testament jest ułożony zgodnie z rytmem „powtórek z pewnymi różnicami,” co stanowi mikrokosmos typologii Nowego Testamentu. Dawid jest „typem” Jezusa, ale jest on równie¿ „antytypem” Adama.
Niestety dziś wielu chrześcijan nie za bardzo wie co zrobić ze Starym Testamentem. Liberalna teologia XIX oddzieliła zupełnie Nowy Testament od Starego nieomal tak jak heretyk Marcjon, który uważał, że Bóg Nowego Testamentu to zupełnie inny Bóg niż Jahwe Starego Testamentu. Oczywiście jeśli jesteśmy chrześcijanami powinniśmy pamiętać, że mamy żyć "każdym słowem" (Mt 4:4, 2 Tm 3:16) pochodzącym z ust Bożych.
Dlatego cieszy mnie wydanie Słownika Symboliki Biblijnej. Jest to encyklopedia, kompendium dotyczące symboli biblijnych. Nierzadko się zdarza, że biblijną symbolikę wyjaśniamy za pomocą ich współczesnych konotacji. Autorzy dokonali jednak cennej pracy wyjaśniając biblijne symbole w ich literackim i historycznym kontekście.
Symbolika biblijna powinna być bliska każdemu czytelnikowi Pisma Świętego. Powinna być studiowana niczym język kraju, do którego chcemy się udać. Dla mnie jako czytelnika, ale również i pastora poznawanie i wyjaśnianie symboli opowiadanych przez Boga w Biblii jest niesamowitą przygodą. Dodam, że bardzo praktyczną. Pozwala bowiem spoglądać na rzeczywistość, a więc Boże symbole wokół nas ze "słownikiem" Pisma Świętego.
Przykładem są flagi państw zawierające symbole słońca, czy gwiazd, księżyca, a więc w biblijnym języku, symbole panowania i władzy: "aby panowały nad dniem i nocą".
Małżeństwo - obraz więzi Chrystusa z Kościołem.
Ogień - symbol Ducha Świętego lub sądu
Woda - symbol chrztu i oczyszczenia z grzechów
Morze - symbol pogańskich narodów
Ziemia - symbol narodu Izraela
Szczerze polecam Słownik Symboliki Biblijnej. Dla pastorów, nauczycieli Słowa Bożego powinna być to pozycja obowiązkowa na półce. Dla czytelników Pisma Świętego zaś będzie bardzo pomocna w zrozumieniu bogactwa języka i symboliki Biblii.
Informacje:
Słownik symboliki biblijnej Obrazy, symbole, motywy, metafory, figury stylistyczne i gatunki literackie w Piśmie Świętym
Autor: Leland Ryken, James C. Wilhoit, Tremper Longman III
Data i miejsce wydania: Warszawa 2003
Tłumaczenie: Zbigniew Kościuk
Tytuł oryginału: Dictionary of Biblical Imagery
Format: 168 x 235 mm
Oprawa: twarda, szyta, obwoluta, złote tłoczenia
Liczba stron: 1248
Waga: 1.680 kg
Wydawca: Oficyna Wydawnicza VOCATIO
Książkę można zamówić przez stronę Wydawnictwa Vocatio.