Dlatego też Bóg wielce go wywyższył i obdarzył go imieniem, które jest ponad wszelkie imię, aby na imię Jezusa zginało się wszelkie kolano na niebie i na ziemi, i pod ziemią i aby wszelki język wyznawał, że Jezus Chrystus jest Panem, ku chwale Boga Ojca. – List do Filipian 2.9-11
PRAWDZIWE
WŁADANIE
Bożą perspektywą jest perspektywa
zwycięstwa, zdobywania, inicjowania. Apostoł Paweł jednak przypomina, że ten
triumf odbywa się poprzez wierność, uniżenie, służbę, lojalność Bogu. Jezus nie
mówi: uniżcie się, abyście byli poniżeni, lecz abyście byli wywyższeni.
Kiedy Jezus chce, abyśmy nie zajmowali
głównych miejsc w synagogach lub honorowych miejscach na bankietach, to nie mówi
nam, by w jakiś rewolucyjny sposób, wyrwać siedzenia. Raczej uczy nas, jak się
do nich dostać: przez bycie najmniejszym, uniżonym i pokornym.
Wydaje się, że jest to jasne przesłanie: chwała przez uniżenie. Największy w królestwie to największy sługa. Okazuje się jednak, że niekiedy nie chcemy iść drogą Jezusa, lecz własną. Jesteśmy nieposłuszni przykładowi Jezusa na dwa sposoby.
Wydaje się, że jest to jasne przesłanie: chwała przez uniżenie. Największy w królestwie to największy sługa. Okazuje się jednak, że niekiedy nie chcemy iść drogą Jezusa, lecz własną. Jesteśmy nieposłuszni przykładowi Jezusa na dwa sposoby.
Pierwszym z nich jest błąd stałego
pietyzmu, który zajmuje najniższą pozycję i nie chce się ruszyć, gdy zostanie
zaproszony wyżej. Jest zbyt "święty", aby otrzymać promocję od Boga. Tego rodzaju
pietyzm jest bardziej święty niż Jezus. Nasi pokorni bracia kiedyś
spotykali się na nabożeństwach w katakumbach więc i my chcemy w nich pozostać.
Nawet jeśli Bóg nam mówi: dobrze sługo wierny, otwieram wam drzwi byście
wybudowali katedrę. Możecie teraz wyjść. Byłeś wierny w małym, teraz daję ci
więcej. Niektórzy odpowiadają: Nie Panie. Nie przesiądę się wyżej. Jam Twój pokorny sługa.
Drugi błąd to bycie wspinaczem
społecznym, który pomimo ostrzeżeń Chrystusa dąży do najwyższego miejsca wedle światowych standardów: im więcej masz tytułów naukowych - tym bardziej
świątobliwy jesteś, bardziej Przewielebny - tym bliższy Boga oraz Królestwa. Im większy
masz urząd - tym większy jesteś w Królestwie Bożym.
Biblia uczy natomiast: im większy masz
urząd, tym większą masz odpowiedzialność. Jednocześnie możesz być najmniejszy w Królestwie, jeśli nie jesteś wierny. Jeśli sięgamy po zaszczyty w sposób
światowy, to kiedyś możemy usłyszeć: Usiądź
niżej. To nie jest miejsce dla ciebie.
DROGA
KRZYŻA
Jezus wzywa nas byśmy umarli dla siebie, a
żyli dla Niego. To jest Jego droga. Władza została Jemu dana, ponieważ najpierw
umarł. Dla nas schemat jest ten sam: wywyższenie czeka tylko tych, którzy umarli. Bez śmierci dla grzechu i swojego "ja" wszystko, czego dotyka człowiek, jest nadużywane, niezależnie od tego, czy jest
to odmowa sprawowania władzy (która jest religią ucieczki), czy nadużywanie władzy (która jest religią siły).
Oczywiście ucieczka wygląda na pobożność i pokorę, ale w rzeczywistości to jest
właśnie… ucieczka. Misją chrześcijan w świecie nie jest ucieczka przed nim, ponieważ misją Chrystusa nie jest ucieczka od świata, lecz jego przemiana.
DLATEGO...
Pismo Święte mówi, że Bóg dał Jezusowi
imię, które jest ponad wszelkie imię. To jest wyniesienie w najwyższym stopniu.
To jednak nie tylko zdanie oznajmujące, ale i rozkazujące. Każde kolano jest
wezwane, aby się ukłonić. Każdy język jest wezwany do wyznania Jezusa jako Pana.
Jednym z największych problemów współczesnego
Kościoła jest właśnie niewierność w tej kwestii. Współczesny Kościół używając
różnych pretekstów doktrynalnych postanowił, że przyzna wyjątki. Nie każde
kolano musi się ugiąć przed Jezusem. Nie każdy język musi Go wyznać jako Pana.
Nie każdy naród musi się przed Nim pokłonić. Wszystko zależy od tego, jaki
światopogląd ma rządzący. Wszystko zależy od tego, czy obywatele tego chcą. Nie możemy nikogo
wzywać, oznajmiać, wymagać.
Ale Jezus jasno powiedział, co mamy
publicznie oświadczać: że On jest Panem. I to każdego centymetra sześciennego we wszechświecie. Każde kolano i każdy język
jest zobowiązany wyznać Jezusa jako Pana - włączając każde kolano i język w
Białym Domu, Brukseli, Warszawie, Gdańsku. Jezus wzywa polityków, sędziów,
nauczycieli, biskupów. Wszyscy odpowiadają
przed autorytetem znajdującym się poza nimi, autorytetem, który jest bardzo wysoko ponad nimi.
I kiedy to mówimy, to nie dzielimy się oczekiwaniem, by tak się stało. Raczej deklarujemy to, co Bóg już to uczynił. Ewangelizacja nie jest procesem udzielania
Jezusowi autorytetu w naszym życiu na zasadzie: jeśli zechcecie, to uczyńcie Go Panem.
Ukoronujcie Go. Ewangelizacja jest raczej procesem ogłaszania autorytetu, który już
posiada, i który już dzierży. I stało się to w dniu Wniebowstąpienia. Nie musimy i nie powinniśmy Go koronować. Uczynił to Ojciec, gdy wywyższył Syna i dał mu władzę ponad wszystkimi.
PUBLICZNA
WIARA
Wiara chrześcijańska jest wiarą publiczną.
Roszczenia Jezusa Chrystusa są całkowite, absolutne, kompleksowe i nie mamy
autorytetu, aby pomniejszać autorytet, który dał Mu Bóg. Nie możemy wysuwać
roszczeń, by Chrystus zajął Kościół, a pozostawił Główne Miasto w Gdańsku. Skoro
Bóg wywyższył imię Jezusa ponad wszelkie imię, to nie mamy autorytetu, by
zdejmować Jego autorytet ponad niektórym imieniem.
Jezus ukochał świat i
wydał zaś samego siebie. Oznacza to, że ma prawo do świata. Jest Jego stwórcą i
właścicielem. Chrześcijanie w pierwszych wiekach byli
prześladowani nie dlatego, że Jezusa uznawali za króla. Nie mówili, że Jezus
jest jednym z królów w panteonie władców. Mamy Cezara, który jest władcą Cesarstwa Rzymskiego i ówczesnego świata, i mamy króla Jezusa, który króluje w
niebie oraz w sercach wierzących. Chrześcijanie udając się za Biblią głosili, że
Jezusowi jest dana wszelka władza i moc (Mt 28:18). Nie tylko w niebie, ale i na ziemi. Głosili Królestwo Boże, które usunie ludzkie królestwa w historii i
głosili króla, który stoi ponad królami. To dlatego ich
przesłanie było rewolucyjne i niebezpieczne. I powinno być niebezpiecznie dla
każdego współczesnego króla, prezydenta i premiera, którzy nie chcą uwzględnić
panowania Jezusa.
Nie możemy powiedzieć, że jest ktokolwiek
na ziemi, kto może się zasłaniać swoimi przekonaniami, konstytucją, niewiarą i
z tego powodu ma prawo odmówić panowania Jezusa. Obecność osób niewierzących nie znosi władzy Chrystusa. To
raczej niektórzy ludzie przestają być jego lojalnymi podwładnymi. Nikt na ostatecznym sądzie, nie
będzie mógł zasłonić się stwierdzeniem, że uznałby władzę Jezusa, lecz pewne kluczowe
interpretacje Konstytucji lub Deklaracji Praw Człowieka uniemożliwiły to.
Oczywiście człowiek kocha budować mur
oddzielający jego własne miasto od Boga. Tutaj jesteśmy my i nasze miasto, a tam Bóg. Jeśli chcesz
przejść przez naszą granicę, musisz się wylegitymować. Wówczas może
zbudujemy dla ciebie budki z krzyżem na dachu.
Biblia mówi, że Jezus wstąpił do nieba, a
jego odejście nie oznacza abdykacji, pozostawienia świata. Wręcz przeciwnie.
Oznacza objęcie panowania i królowanie. Nie tylko nad niebem, ale i nad ziemią.
Co oznacza, że nie ma muru, który oddziela panowanie Jezusa w niebie i
panowania na ziemi. Nie ma muru oddzielającego Jezusa od państwa albo szkoły twojego dziecka. Nie ma muru dzielącego autorytet Chrystusa od autorytetu władzy cywilnej.
Każda z władz na ziemi: rodzicielska, kościelna, państwowa odpowiada przed
Jezusem, który jest Panem panów, królem królów, a nie królem pośród wielu królów.
Nie będzie odnowy i zbawienia naszego
kraju bez Zbawiciela. Nie zbawimy się poprzez orła białego, Czarną Madonnę,
Matkę Częstochowską, biało czerwoną flagę. Jedyna droga do zbawienia i odnowy i
błogosławieństwa wiedzie przez Jezusa.
Jest tak dlatego, że "on jest obrazem Boga niewidzialnego,
pierworodnym wszelkiego stworzenia, ponieważ w nim
zostało stworzone wszystko, co jest na niebie i na ziemi, rzeczy widzialne i
niewidzialne, czy to trony, czy panowania, czy nadziemskie władze, czy
zwierzchności; wszystko przez niego i dla niego zostało stworzone" (List do Kolosan 1.15-16).
Wszystkie skarby mądrości są w Nim (Kol 2:3). Jeśli chcesz je posiąść, musisz Go poznać i Jemu zaufać.