- Oczywiście! Przecież Bóg jest
wciąż Bogiem!
2. Czy wierzysz w cud eucharystyczny w Legnicy lub Sokółce?
- Nie.
3. Dlaczego?
- Po pierwsze: Dlaczego powinienem? Po
drugie: Pan Bóg nie zobowiązuje mnie do tego w Piśmie Świętym. Po
trzecie: Wierzę w cielesną obecność Chrystusa po prawicy Ojca w niebie.
Swoją obecność na ziemi Pan Jezus zapowiedział gdy powtórnie
przyjdzie. Nie wcześniej.
4. Przecież Duch wieje tam gdzie chce.
- Duch tak. Upewniłeś się, że to On?
4. Przecież Duch wieje tam gdzie chce.
- Duch tak. Upewniłeś się, że to On?
5. Co więc zrobiłbyś z tą hostią?
- Jeśli nadaje się do spożycia –
powinna zostać udzielona wiernym podczas Komunii.
6. To jednak szczególna hostia.
- Jezus dał uczniom chleb mówiąc:
Jedzcie z niego wszyscy. Najlepszy użytek z komunijnego chleba to taki,
w którym wierni spożywają go podczas Komunii, nie zaś adorują, całują, klękają,
wystawiają na pokaz. Jezus z eucharystycznym chlebem wykonał trzy proste
czynności: błogosławił, łamał i rozdawał. Uczniowie zaś wykonali dwie proste
czynności: brali i jedli (Mt 26.26).
7. Czy zjawisko "cudu eucharystycznego" w
Legnicy (lub w Sokółce) naprawdę nic nie znaczy dla Twoich przekonań i życia?
- Nie znaczy. O ile ktoś nie
będzie chciał związywać sumienia wierzących wiarą w niego. Samo zjawisko
niczego nie mówi poza tym, że może miało miejsce, a może nie.
8. Zakładając jednak, że to miało miejsce i rzeczywiście hostia zaczęła się przebarwiać, stała się podobna do mięśnia sercowego ze zmianami, które często towarzyszą agonii. Czy to nie dowodzi prawdzie o transsubstancjacji i realnej, fizycznej obecności Chrystusa pod postacią chleba?
- Nie dowodzi. To może dowodzić
wielu innych rzeczy: np. tego, że ludzie wszystko uznają za dowód na
prawdziwość swoich wierzeń. Naukę o Komunii i fizycznym miejscu przebywania
Pana Jezusa mamy zawartą w Piśmie Świętym, nie zaś w legnickich spekulacjach.
9. Biskup Legnicki Zbigniew Kiernikowski stwierdził: „Mam
nadzieję, że wszystko to posłuży pogłębieniu kultu Eucharystii i będzie
owocowało wpływem na życie osób zbliżających się do tej Relikwii. Odczytujemy
ten przedziwny Znak, jako szczególny wyraz życzliwości i miłości Pana Boga,
który tak bardzo zniża się do człowieka”. Czy ma prawo tak to odczytywać?
- Ksiądz biskup ma prawo do
odczytywania tego zjawiska jak chce. Jednak jeśli nie uważa, że wyczerpał
wszystkie możliwe interpretacje „przedziwnego Znaku”, to pozwolę sobie wskazać
na inne możliwe sposoby jego odczytywania. Może to wyraz Bożego sądu nad
Polską? Może to wyraz krwawiącego Boga smucącego się nad grzechami Kościoła?
Może to zachęta do porzucenia kultu eucharystycznego? Cóż, interpretacji może
być wiele. Aby zinterpretować daną rzecz powinniśmy sięgnąć po Pismo Święte.
10. Co więc Biblia mówi o znakach i zjawiskach?
- Kilka rzeczy:
a) Mogą mieć różne źródła: Boże,
demoniczne, naturalne. Jeśli Boże, powstaje kolejne pytanie - o znaczenie
danego wydarzenia. Na szczęście w Piśmie wiele cudów mamy zinterpretowanych:
wiemy jakie było znaczenie cudu zmartwychwstania Chrystusa, cudu rozstąpienia
Morza Czerwonego, cudu wskrzeszenia chłopca przez Elizeusza, czy cudu uciszenia
burzy przez Jezusa. Dyskusje o Sokółce i Legnicy dają nam natomiast dużą przestrzeń
do spekulacji. Nie sądzę, że Pan Bóg zajmuje się spekulacjami.
b) Znaki mogą służyć zwiedzeniu
wierzących (Pwt 13.2-4; 2 Kor 11.14).
c) Świadectwo Boże jest pewniejszym źródłem budowania
wiary, przekonań niż niepewne doświadczenie ludzkie.
d) Jedynym znakiem, który został dany szukającym znaków
jest ten: "Pokolenie to jest pokoleniem złym; znaku szuka, ale inny
znak nie będzie mu dany, jak tylko znak Jonasza" (Łk 11.29). Jeśli
temu znakowi i świadectwu Pisma ktoś nie wierzy, to choćby kto z umarłych
powstał, też nie uwierzą (Łk 16.30-31).
11. Czym więc było to zjawisko?
- Nie czuję się zobowiązany do wiedzy na ten temat. Pan
Bóg powołał mnie do zwiastowania Jego Słowa, nie zaś dawania wyjaśnień na temat
zjawisk w Legnicy. Nie mam czasu na takie rzeczy.
12. Czy cuda eucharystyczne nie
pomagają nam w lepszym zrozumieniu znaczenia Komunii?
- Znaczenie Komunii i symbolika
chleba komunijnego nie są czymś zawiłym. Sokółka i Legnica nie powinny być dla
chrześcijan kluczem interpretacyjnym tekstów z Ewangelii. Jest nim treść Pisma
Świętego.
13. Czy wierzysz w obecność Jezusa podczas Komunii?
- Tak, wierzę, ale nie w obecność
fizyczną. Jezus jest obecny z nami podczas Komunii, lecz nie w
elementach Komunii. Wieczerza nie jest uroczystością bez Gospodarza. Jezus jest
pośród nas poprzez Swojego Ducha i karmi nas swoim ciałem i krwią ilekroć
spożywamy chleb oraz wino. To środki fizycznego i duchowego umocnienia,
społeczności z Chrystusem, zapewniające o naszym udziale w jego ciele i krwi .
Dlatego przemiana podczas Komunii, owszem ma miejsce, lecz nie na stole (wśród
elementów Komunii), lecz na krzesłach - wśród jej uczestników przyjmujących
chleb i wino ze szczerą ewangeliczną wiarą.
14. Czy można być szczerym, oddanym Bogu chrześcijaninem
i nie wierzyć w cuda eucharystyczne?
- Oczywiście. Biblia nie
zobowiązuje nas do wiary w zjawiska w Legnicy, Sokółce. Wręcz przeciwnie. Jezus
przestrzegał uczniów: „Gdyby wam wtedy kto powiedział: „Oto tu jest Chrystus albo tam, nie wierzcie”
(Mt 24.23). Nie sądzę, że Jezus pojawił się w Legnicy.
15. Czy można być szczerym, oddanym Bogu chrześcijaninem
i wierzyć w cuda eucharystyczne?
- Tak. Wiara w nie - nie przekreśla kogoś jako
chrześcijanina. Jest różnica pomiędzy naiwną, nawet błędną wiarą w daną rzecz,
a misjonarskim przekonywaniem do niej. Pierwsze może wiązać się z
niedojrzałością, brakiem biblijnej wnikliwości, drugie zaś jest poważnym
zwiedzeniem. Jest różnica pomiędzy starszą panią, która szczerze modli się
przed obrazem ponieważ tego została nauczona przez swojego duszpasterza, a
apologetą, który gorliwie przekonuje do kultu szczątków wątroby zmarłego brata
w Chrystusie i obiecuje duchowe korzyści płynące z tego faktu.
16. Dlaczego wypowiadasz się na
ten temat?
- Ponieważ ta kwestia łączy się z
autorytetem. Co nim jest? Komu ufamy? Na czym opieramy naszą wiarę? Jak
budujemy naszą teologię? Przez opowieści z parafii św. Jacka w Legnicy czy
przez spisane, natchnione świadectwo Ewangelistów?
17. Jaka jest twoja odpowiedź?
- Biblia, cała Biblia i tylko
Biblia powinna być najwyższym autorytetem i źródłem treści naszej wiary.