Nasze dzieci uwielbiają, gdy czytam im "Opowieści z Narnii". Dobrze znają np. historię Eustachego, który w części "Podróż Wędrowca do Świtu" zamienił się w smoka, ponieważ nic nie czytał o życiu smoków. Wolał książki "o eksporcie oraz imporcie", dlatego nie znał dobrze świata. Nie wiedział, w jaki sposób może ochronić siebie od bycia smokiem i zachowywania się jak on.
Znaczna część edukacji, którą nabywa wiele dzieci pomija aspekt życia smoków, a skupia się na imporcie węgla brunatnego w Ameryce Południowej. Niekiedy mojemu synowi mówię: "Miałeś bronić swoje siostry przed smokiem, a sam się nim stałeś. Musisz przestać nim być. Grzech to smok w twoim sercu. Czy wiesz kto przyszedł go zabić?". "Jezus".
Dzieci dobrze wiedzą to, o czym nie wie wielu dorosłych - że smoki istnieją. Dlatego uczymy je na temat ich pożywienia, z których najbardziej smakowitym kąskiem jest nasze serce. W kształtowaniu chrześcijańskiego charakteru naszych dzieci nie chodzi zatem o to, by chronić je przed ciemnością i jaskiniami, ale o to jak mają zabijać smoki, gdy jakiś będzie na widoku. Ich najczęstsze imiona to Pycha, Chciwość, Nieposłuszeństwo, Kłamstwo i Kłótnia. Sztuka przygotowania dziecka do życia w świecie polega na uczeniu ścinania smokom łbów. Gdy Duch Święty zstąpił na Dawida ten ściął głowę jednego z nich o imieniu Goliat.
G.K. Chesterton powiedział: "Książka bez czarnego charakteru jest złą książką". Aby powieść, film, baśń były dobre muszą mieć w sobie cechy Ewangelii, która jest opowieścią o Wielkim Wojowniku niszczącym łeb smoka, by uwolnić spod jego panowania dziewczynę. Zakończenie wszyscy znamy: "wzięli ślub i żyli długo i szczęśliwie". Ewangelia to opowieść z happy endem i wzorzec dla większości baśni, które znamy i kochamy. W każdym z nas jest gdzieś ta ukryta tęsknota do takiego zakończenia historii naszego życia. Dlaczego więc mielibyśmy nie dołączać do armii Króla?
Jako rodzice powinniśmy szukać historii dobrze opowiedzianych. Wielu z nas lubi np. "Władcę Pierścieni" lub "Hobbita", ponieważ uczą wielu prawd o świecie, ludzkim charakterze i nt. znaczenia naszych powołań:
- "Cokolwiek zobaczycie za tą bramą - pozostańcie na swoich stanowiskach" - pouczał Gandalf
- mówimy dzieciom: nie zachowuj się jak Gollum na widok Pierścienia
- bądź szlachetny i odważny jak Aragorn
- nie musisz zachowywać się jak ork, by walczyć z orkami
- kochaj, bądź lojalny i gotowy do poświęceń wobec przyjaciół jak Sam wobec Frodo
- Bilbo: Krasnoludy odzyskały zapał! Gandalf: Bo idą za swoim królem! ("Hobbit")
- Gandalf: Unikaj Trolli! ("Hobbit")
- Bilbo: Przygody! To znaczy: nieprzyjemności, zburzony spokój, brak wygód. Przez takie rzeczy można się spóźnić na obiad. ("Hobbit")
Sami musimy się tego wszystkiego uczyć, ponieważ jest ogromna różnica między zgrzybiałym konserwatystą, który nie ma ochoty się podnieść znad klawiatury (bo ktoś w internecie się z nim nie zgadza), a radosnym wojownikiem naśladującym Chrystusa w jego męstwie, szlachetności i miłości. Podobnie, jest różnica między lekkomyślnym i w ostateczności obojętnym wobec lwa Aslana karłem, który swą bierność tłumaczy głupawym "karły należą do karłów" (dlatego nie biorą udziału w bitwie Narnijczyków z Kalormeńczykami), a Piotrem z wyciągniętym mieczem i okrzykiem "za Narnię!".
Wraz z Jolą (moją żoną) zwracamy uwagę na trzy aspekty w wychowywaniu naszych dzieci:
- poprzez nauczanie - kiedy przekazujemy formalne instrukcje podczas nauczania domowego, jazdy samochodem, wycieczki do lasu, wspólnych gier czy podczas codziennej rodzinnej społeczności przy czytaniu Biblii,
- poprzez osobisty przykład - pamiętając, że dzieci widzą więcej niż słyszą,
- poprzez modlitwę - codziennie w gronie rodziny, w indywidualnych modlitwach oraz w kościele.
Jako chrześcijańscy rodzice starajmy się pamiętać, że pracujemy w "blasku wiecznych rezultatów" (Cornalius Van Til), dlatego nawet jeśli nikt nie widzi naszych wysiłków - dostrzega je Bóg. Każdy ugotowany posiłek, każda zmieniona pielucha, każda uprana koszula, wymienione koło dziecięcego roweru, dobrze opowiedziana historia mają znaczenie. Bóg widzi nasz wysiłek.