Powodem jest zaakcentowanie, że wiara, a właściwie nie tyle
wiara co wyznanie ust jest
warunkiem niezbędnym dla udzielenia i ważności chrztu, w przeciwieństwie do
„chrztu niewiary” udzielanego niemowlętom oraz osobom upośledzonym, które nie
są w stanie werbalnie wyznać Chrystusa.
„Chrzest wiary” jest jednak bardzo karkołomnym określeniem.
Z kilku powodów:
1. Kiedy Biblia mówi o chrzcie zawsze używa określenia... chrzest.
Kropka.
2. Określenie „chrzest wiary” w błędny sposób sugeruje, że
chrzest jest czynnością człowieka: jest jego wyznaniem wiary,
publicznym przyznaniem się chrzczonego do Chrystusa. To niezrozumienie
istoty chrztu. Wg Pisma Świętego w chrzcie stroną aktywną jest Bóg: On
nas chrzci, On poprzez chrzest wszczepia nas w swoje Ciało, którym jest
kościół, On nas włącza do przymierza, On nas przyobleka w Chrystusa. Dlatego
Biblia mówi po prostu o chrzcie, nie zaś o tzw. „chrzcie wiary”.
3. Wbrew nauczaniu Pisma Świętego (Ps 22:10-11; Ps 71:5-6;
Ps 8:3) niniejszy zwrot błędnie komunikuje, że dzieci nawróconych rodziców
(oraz osoby upośledzone w rodzinach chrześcijańskich) powinny być
traktowane jako osoby niewierzące (poganie). „Chrzest wiary” nie odnosi
się bowiem do nich i używany jest jako przeciwieństwo wobec chrztu udzielanego
niemowlętom. To poważny błąd, który dewastuje nauczanie Pisma Świętego na temat
Bożego usposobienia wobec dzieci Bożego Ludu, osób chorych z chrześcijańskich
domów, znaczenia chrztu oraz istoty kościoła.
Tak jak odpowiedzią na nadużycia i skrzywienia liberalnego
protestantyzmu nie jest powrót do rzymskiego katolicyzmu lecz reformacji,
podobnie odpowiedzią na rzymskokatolickie nadużycia w kwestii „masowego”
chrzczenia niemowląt nie jest porzucenie samej praktyki lecz powrót do jej
biblijnego i reformacyjnego zrozumienia.
Pismo Święte mówi o dwóch ustanowieniach Pańskich
(sakramentach): chrzcie i komunii (Wieczerzy Pańskiej). Wróćmy do biblijnego
języka. Nie zastępujmy go karkołomnymi określeniami, które eksponują teologię
danego kościoła niekiedy zniekształcając ich biblijne znaczenie.